Muzische koffer

 
Binnen dit stukje van de blog werk ik rond een muzische evaluatiekoffer. Dit houdt in dat ik op zoek ga naar verschillende evaluatietechnieken die binnen muzo gebruikt worden, en zelf ook muzisch zijn. Ik bespreek ze en probeer er ook een aantal uit tijdens mijn stage.
Daarnaast is het ook onze opdracht om zelf een voorbeeld uit te werken. Ook dit is onderaan deze pagina te vinden.

EVALUATIETECHNIEKEN OP HET WERELDWIJDEWEB

1. Vlieger
Doel: algemene evaluatie
Leerjaar: vanaf 2L (vouwen vliegers - schrijven)

Methodiek: iedereen schrijft op een blad papier zijn reflecties van afgesproken items (vb. duur van de activiteit, vond je de activiteit interessant, wat vond je het leukste deel van de activiteit, ...). Daarna plooi je een vlieger van het blad en we laten die rondvliegen in de klas. Iedereen zoekt een vlieger en leest wat er op het blad staat. Ben je het eens of oneens? We luisteren naar verschillende meningen.

Materiaal: papier, stiften of pennen

2. Wasspelden-jive

Doel: procesevaluatie
Leerjaar: alle

Methodiek: elke deelnemer krijgt een wasspeld. Deze mogen ze op een bepaalde plek op hun lichaam/kleding hangen. Hoe hoger ze de wasspeld hangen, hoe beter ze de activiteit vinden en vice versa. Gedurende de activiteit mogen de kinderen de wasspeld zoveel verplaatsen als ze willen, naargelang hun mening over de activiteit op dat moment.

Materiaal: 1 wasspeld per deelnemer



3. Evaluatieformulier
Doel: algemene evaluatie
Leerjaar: vanaf 2L

Methodiek: Elke deelnemer krijgt een formulier met daarop een aantal vragen.
- Wat voor activiteit was het?
- Wat heb je allemaal gedaan?
- Hoe vond je dat? (smiley's)
- Geef een aantal kernwoorden ivm de les.
- Volgende keer?
- En als laatste ook een vakje voor de juf.
Deze worden individueel ingevuld door de kinderen. Dit kan anoniem, maar dan kan de juf niet gericht feedback geven, wat ik persoonlijk wel een meerwaarde vindt.

Materiaal: evaluatieformulier per lln







 4. Enveloppen
Doel: procesevaluatie/productevaluatie
Leerjaar: vanaf 2L

Methodiek: De kinderen krijgen ieder een enveloppe die ophangen tegen een wand. Bedoeling is dat we iedereen een 'boodschap' meegeven op het einde van de activiteit. We schrijven een boodschap obv afgesproken punten:
- Wat vind je van het werkje dat hij/zij gemaakt heeft?
- Vind je dat hij goed samengewerkt heeft?
- enz.
Het voordeel hiervan is, dat dit op veel meer dan alleen muzo kan toegepast worden. Vb. na groepswerken, bij projecten, zelfstandig werk, ...

Materiaal: briefjes, 1 enveloppe per kind, pennen


5.  Hoeden van De Bono
Doel: algemene evaluatie
Leerjaar: vanaf 3L met begeleiding (eventueel sterk geleid vanaf 2L) Zonder begeleiding: 5-6L

Methodiek: De leerlingen worden in kleine groepjes verdeeld. Iedereen krijgt een werkblaadje met daarop de 6 hoeden van De Bono. De kinderen bespreken de activiteit aan de hand van de hoeden en de vragen die erbij staan.
Elke kleur van hoed bespreekt een specifiek deel van de activiteit.

Materiaal: invulblaadje met de hoeden en steunvragen.

6. Smiley-waaier
Doel: productevaluatie
Leerjaar: alle
Methodiek: De leerlingen hebben een ring met verschillende emoticons of smileys aan. Ze kiezen er een uit die het best hun werk vertegenwoordigt.
Daarna wordt besproken waarom dat zo is.

Materiaal: waaier smiley's (eventueel per kind)












7. Woordenwaaier
Doel: productevaluatie
Leerjaar: vanaf 3L (begrip woorden)

Methodiek: De leerlingen hebben een ring met verschillende begrippen aan. De lln kiezen er eentje uit dat hun werk vertegenwoordigt, of dat de opdracht best omschrijft. Afhankelijk van wat de juf vraagt, en wat besproken moet worden.
Daarna wordt verteld waarom ze dat woord gekozen hebben. Cfr. de smileywaaier.

Materiaal: woordenwaaier (eventueel per kind)

8. Muzoboek
Doel: productevaluatie/procesevaluatie
Leerjaar: vanaf 2L

Methodiek: de lln krijgen voor zichzelf een muzoboekje, hier staat hun naam op langs de buitenkant.
De bedoeling is dat ze na elke muzo-activiteit hier een aantal indrukken kunnen neerschrijven. Vonden ze het leuk, wat hebben ze gemaakt, hoe hebben ze dat gedaan, wat willen ze onthouden, enz. Zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen hier een plaatsje krijgen, het is toch iets persoonlijk, ze moeten dit met niemand delen.
De leerkracht voorziet achteraan een plaatsje in een kast waarop de lln hun boek kunnen delen met de juf als zij dit willen.

Materiaal: muzoboek per kind. (Eventueel kan dit een leuke eerste muzoles zijn.)

 
9. Vuilniszak - koffer - schatkist
Doel: algemene evaluatie
Leerjaar: 2L (eventueel individueel begeleid ook 1L)

Methodiek: iedereen krijgt 3 papiertjes, eentje met een vuilniszak, eentje met een koffer en een derde met een schatkist op.
Op het eerste papiertje schrijven de lln iets wat hen tegen gevallen is en je zo snel mogelijk wil vergeten. Het belandt in de vuilbak. Op het tweede papiertje schrijf je iets wat je hebt bijgeleerd en je graag wil bijhouden. Op het derde papiertje schrijf je iets wat je voor altijd wil koesteren. Dit gaat achter slot en grendel in de schatkist.

Materiaal: papiertjes, eventueel een vuilniszak, een koffertje en een schatkistje om de papiertjes in te steken.


10. Dobbelsteen
Doel: algemene evaluatie
Leerjaar: alle (1L: leerkracht leest vragen)

Methodiek: De groep wordt in kleine groepjes verdeeld. Elk om beurt gooien ze met een dobbelsteen. Wanneer ze 1 gooien moeten ze iets zeggen over het thema.
2: vertellen over hoe ze de activiteit beleefd hebben.
3: iets zeggen over wat we gedaan hebben en wat ze het leukst vonden
4: vertellen wat ze minst leuk vonden aan de activiteit
5: vertellen wat ze van de opdracht vonden.
6: vertellen wat ze vonden van de sfeer tijdens de activiteit.

Materiaal: (grote) dobbelstenen en een blaadje per groep met wat ze moeten vertellen wanneer ze een bepaald nummer gooien. (Je kan dit ook aan bord schrijven.)

11. Sjaaltje wissel
Doel: procesevaluatie
Leerjaar: alle

Methodiek: De deelnemers zingen het refrein van een bekend liedje en lopen rond in de klas met een sjaaltje. Als het refrein gedaan is, wisselen ze van sjaaltje met dat van iemand anders. Ondertussen vraagt hij hoe die andere zich voelde tijdens de voorbije activiteit. Daarna wordt opnieuw het refrein gezongen en lopen de kinderen terug rond in de klas.
Wanneer daarna de activiteit besproken wordt, vertelt de persoon niet zijn eigen mening, maar het gevoel van de persoon wiens sjaaltje hij draagt.

Materiaal: sjaaltje voor iedereen, eventueel een liedje om op te zetten.


Bronvermelding:
https://sites.google.com/site/pedicinesvandoorne/onderwerpen/evaluatie
http://muzoilsejaspaert.blogspot.be/2013/05/creatief-denken-creatief-evalueren.html
http://muzoanneliessteels.blogspot.be/2011/12/muzo-evalueren.html
http://muzovaleriebertin.blogspot.be/
http://www.leren.nl/cursus/management/besluiten-nemen/denkhoeden.html


EIGEN EVALUATIETECHNIEK
Ik geef toe dat ook hierrond reeds ideeën te vinden zijn op het internet, echter is dit mijn eigen versie/manier om met de strandbal te werken.

Strandbal
Doel: procesevaluatie
Leerjaar: alle (1L: leerkracht leest vragen)
Methodiek: de leerlingen zitten in een kring en de strandbal wordt rondgegooid naar elkaar. Wanneer je de strandbal in je handen hebt, kijk je wat bovenaan staat. (Wat je kan lezen.) Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- ik ben trots op...
- het leukste was...
- het moeilijkste was...
- vandaag leerde ik...
De leerlingen antwoorden op de vraag en gooien daarna de bal naar iemand anders. Iedereen komt aan bod.

Materiaal: een strandbal, beschreven met aanvulzinnen.




MIJN KOFFER
In mijn samengestelde koffer zitten dus alle voorgenoemde evaluatiemethoden.

- gekleurd papier voor vliegers + lijstje met vragen dat je kan stellen
- 20 wasspelden
- 2 lege evaluatieformulieren (klaar om te kopiëren)
- 20 lege enveloppes
- 2 lege formulieren ivm hoeden De Bono (klaar om te kopiëren)
- 2 smileywaaiers
- 2 woordenwaaiers
- een muzoboek (leeg)
- papiertjes vuilzak-koffer-schatkist
- 1 grote dobbelsteen + 5 kleine dobbelstenen + lijstje met vragen
- 20 sjaaltjes
- 1 strandbal


UITGEPROBEERD?
Ik had verschillende dingen uitgekozen om te gebruiken tijdens de muzocarrousel.
- strandbal
- dobbelsteen
- smileywaaiers

Echter was er in het tijdsbestek te weinig tijd om deze ook uit te proberen. Ik had de materialen laten liggen zodat de leerkrachten eventueel de dag erna nog konden evalueren, maar ook dit is niet gelukt. Ik begrijp wel dat ze de laatste dag voor de kerstvakantie andere dingen aan hun hoofd hebben. Dat wil niet zeggen dat ik het niet jammer vind dat mijn methodieken niet uitgeprobeerd zijn.
Juf Christine heeft wel nog tegen mij gezegd dat de reacties tussendoor van de lln zeer positief waren. De lln vonden het ook fijn dat ze iets mee naar huis konden nemen :-)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten